pondělí 16. ledna 2017

Mentální googlovačka

Pondělní ráno. Probouzím se jak po flámu. Hlava těžká. Ale nepil jsem. Jen jsem byl u kolegyně na konstelacích se kouknout znovu na její práci a pobejt v rolích. Takový můj konstelační postgraduál. Skupinka malá až rodinná a témata zas terapeutickotraumatická. Ani jsem snad neměl hlavní role a odbouralo mě to už večer dvěma hodinama letargického spánku. Už jsem zažil leccos v této oblasti, ale toto zřejmě zapadlo do top twenty. Pracovní pondělní ráno přemítám nad svým životem. Už dlouho jsem neměl konstelaci, teď bych si nějakou nechal postavit na věci pracovní. A vlastně jsem nikdy nebyl koučovanej, ač mám sám za sebou výcvik. Zvažuju, co bych po těch letech studií, krátké vnější a delší universitní praxi, měl dál dělat.
1. Výzkum v půdní a podzemní vodě? Ta je důležitá, ale jaksi nehmatatelná, neovladatelná, nevyzpytatelná, částečně využitelná, ale opravdu jen částečně. Voda jako mystická temná hlubina, pošetilá to výzva pro nicotného inženýra. Jaké výzkumné a lidské zásahy (krom exploatace) jí mohou opravdu pomoci?. A jak jí může pomoci mé vědování nemající daleko k bědování? Tohleto si kladu už 20 let. Papírově jsem v top twenty výzkumníků na fakultě, ve svém oboru v české špičce, ve světě někde v průměru, nebo spíš lehce pod. Věda mě vzrušovala možná prvních pět let, ale v roce dvacátém na stejném místě je to jaksi vše už vyzkoumané. Svou roli chápu jako službu, jako poustevník na majáku, který den co den sepisuje data o počasí, o vlnách a někdo to možná za dekádu posbírá a sesumíruje. Tuto ambici už nemám, na něco v tomto oboru přijít. Na konference jezdím už jen zřídka, řídím se spíš intuicí. Nemám potřebu sebetrýznění vidět, co němečtí, švýcarští nebo američtí kolegové dokáží s desetinásobným budgetem a neutěšují mě ani rozpočty gruzínské, nepoměrně střídmější. Spíše v týmu píšeme články, to je teď nejdražší deviza našeho hodnocení.
2. Učení na univerzitě: To vnímám daleko přítomněji, taky jako službu, ale tu primární, vlastně by měla být předřazená té vědecké, což pro většinu lidí i je. Svůj obor hydropedologie a hydrogeologie, ale spíš chápu jako nástroj procvičování dovedností a lidského myšlení a osobního rozvoje studentů. Pár lidí to možná bude dělat, pro většinu je to semestrální mozkový test. Jsem tu pro ně, nikoliv oni pro mě. Systemický výcvik mi dal toto poznání mého místa v systému ještě silněji. Učit chci více, ač to taky není jednoduché. Ale smysl to má, ač to mnohdy taky spadne pod stůl. Jako rozdávání reklamy, která se ne vždy ujme. Pedagogiku jsem taky nikdy nestudoval, ale vyučuju přírodně technické vědy. Snad je mou aprobací přírodovědně učitelský gen od mé maminky a u ní od její maminky, taky učitelky přírodozpytné. A taky velmi hezké každoroční zpětné vazby od studentů v anonymní hodnotící anketě
3. Konstelace: tohleto zvědomění spirituality tu někde dlouho kroužilo, až si na mě sedlo před rokem. Prodělal jsem výcvik a tu a tam pomáhám lidem uvolnit hlavy, srdce, těla. Celkem mi to jde, ač toto studium bylo nepoměrně kratší a možná tak nějak vachrlatější než to universitní. Metoda většinou psychology neuznávaná. To mě tak netrápí, naše západní společnost je v racionálně církevním sevření. To co není oficiální názor je nástroj satana a nebo šarlatána. Docent, který používá přesné přístroje by měl dát na něčí, neřkuli svůj pocit? Proč ne, je to vývoj. Nikomu jsem zatím neublížil, již rostoucí řádce lidí objektivně pomohl, na základě jejich odezvy. Existenčně je to šul nul podnikání. O to víc si vážím toho, co mě živí, což je 2. a 1.
4. Paralelně mi do života s konstelacemi, ač na jiném místě vstoupilo koučování, taky systemické jako konstelace, dva přístupy k jedné záležitosti, nic víc, nic míň. To slovo koučování spíš ve mě vyvolává pocit stáčení kaučuku ze stromů někde v Amazonii než práci s lidma, ale pracovně u něj zůstaňme. Do života mi po 25 letech vstoupil spolužák, lektor a já u něj v podobném ročním výcviku absolvoval sérii soustředění. Dokončit ale znamená v mém pojetí mít certifikát a to se ještě nestalo. Je tam nějaký blok bodů 1+2+3 přinejmenším. Vlastně bych to moc rád dělal. Ani ne tak pro lidi z korporátu, to mi stačí vidět v PPF, kam chodím od podzima na obědy. Když jsem se známými trénoval, bylo to spíš zas v rovině terapeutické, kde to též funguje. Prostě mám nějaké léčitelské fluidum a toto je metoda racionálnější a víc mužská. Víc v hlavě než v srdci, bohudík a nebo taky bohužel. Ženy lze přitáhnout na konstelace, muže netoliko. Vlastně muži to často potřebují více, protože to ze své racionality neřeší. Ve studiu, kde jsem s konstelacemi, na toto ale úplně vhodný prostor necítím, přinejmenším prozatím. A tak se cestou na autobus samovolně konsteluju a koučuju, Spirituální koumáctví mám pro změnu od otce.
Co bych si do takové konstelace postavil za entity? Vědu, výuku, konstelace jako takové, koučování, rodinu, koníčky a sebe. Další by vyplynulo. Hned na to se koučuju, na to jak udělat certifikát. Potřebuju natočit rozhovor dle pravidel. A vlastně bych nejradši koučoval na ČVUT, jsem k alma mater dost loajální. Nejlíp pracovat pro zaměstnance a taky možná trochu pro její vedení. To se zrovna nachází v sedle (rozuměj dole) cyklu, kde je příležitost pro růst, ostatně i republika a svět jsou na tom podobně. Koučovací stoleček jsem si v místnosti mimoděk nechal s křesílky instalovat už před 10 lety, kdy jsem o svém vývoji tímto směrem neměl nejmenšího tušení.
Tohle se odehrálo tak nějak v devět ráno. Sedím v kanclu a opravuju studentům laborky. V jedenáct zvoní telefon, tam vzdálenější kolega, se kterým jsem na jaře řešil projektové řízení. Prý jestli bych ho nekoučoval. Říkam si, teda tahle mentální googlovačka fakt funguje rychle. Za hodinu se scházíme a on mi vykládá své body 1-4, z asi 80% identické. Dohadujeme se na schůzku ve středu. Jak tohleto mentální přitahování funguje? Jsem fyzik, chci to znát a poznat, tohle není o pocitech! Ukládá se někam do molekul vzduchu vibrace, nebo jak putujou myšlenky do tohodle zpracovatelského centra, nebo je to nějaký paralelní cloud a kulečníková transmise přes molekuly z mozku až do druhého mozku, nějaké hledání v triangulační síti posílaných kvant, která nejsou ani molekulou ani energií, ale mají vlastnosti obojího? A nebo je někde nějaká databáze, kde se schází nabídka s poptávkou? Takový nebeský eBay a nebo Tinder? Dnes to teda zafungovalo parádně rychle a precizně až jsem koukal. Kdoví kde skončím, ta dnešní přání byla jak vykročení na novou profesní kariéru. Teď je jen jí poslechnout a zdravě vše vyvážit, všemu poděkovat a uznat každého správné místo.

Martin 16.1.17

Žádné komentáře:

Okomentovat